Sök

VInternet

Frågor & svar

Här hittar du svaren på de vanligaste Support-frågorna. Om inte, kontakta oss!

Mail

  • Varför kan jag ta emot men inte skicka mail?

De vanligaste orsakerna till att mail inte går att skicka är att serverportnummer eller autentisering inte är korrekt inställt. Autentisering ska vara aktiverat med samma uppgifter som för inkommande servern.

Serverportnr för utgående server ska vara 2525, alternativt 465 om SSL är aktiverat.

Inställningar för mailkonto >>

  • Vad är skillnaden mellan POP3 och IMAP?

Om du hämtar hem din mail med en POP3-anslutning töms Inkorgen på mailservern och mailen går inte att hämta hem på andra enheter parallellt (exempelvis  mobiltelefon). Det går heller inte att se hämtade mail via webmailen. Fördelen är att utrymmet på mailservern inte riskerar att bli fullt men dina nedhämtade mail kommer heller inte med på den backup vi kör på mailservern varje natt.

IMAP synkar mailen mellan din dator/telefon och mailservern vilket innebär att det sker en backup på dessa. Skulle något hända med din dator finns mailen lagrade hos oss. Nackdelen är att mailboxen snabbare blir full än vid användning av POP3 och därmed måste rensas med jämna mellanrum.

  • Vart hittar jag webbmailen?

Öppna en webbläsare och surfa till http://mail.foretaget.se/, där foretaget.se är ditt eget domännamn. Logga in med din epostadress och lösenordet till detta.

  • Hur lägger jag till eller tar bort mailadresser?

Maila oss på info@standardbolaginternet.se och meddela vilken mailadress som ska läggas upp så skickar vi lösenord och övriga kontouppgifter. Inloggningsuppgifterna mailas den som står som kontaktperson för abonnemanget.

Vi kan även göra en eller flera användare till Administratörer vilket innebär att ni själva lätt kan lägga till och ta bort konton, nollställa lösenord etc.

Webbplats

  • Hur får jag tillgång till besökarstatistik för min hemsida?

Förslagsvis skaffar du dig ett konto hos Google Analytics >>
Där kan du få mängder med användbar data och information.

  • Hur ändrar jag DNS-data för min domän?

Maila önskade ändringar till info@standardbolaginternet.se från den adress som står som kontaktadress för abonnemanget, så fixar vi det på en gång.

Domänregistrering

  • Kan jag använda åäö i mitt domännamn?

Att använda å,ä,ö i domännamn fungerar under ett fåtal toppdomäner. Det är dock rekommenderat att även registrera motsvarande domän utan åäö då vissa mailsystem inte accepterar dessa tecken. Läs mer hos IIS >>

  • Hur får jag auktoriseringskoden för min domän?

Maila till info@standardbolaginternet.se från den adress som står som kontaktadress för domänen så skickar vi med koden. Viktigt att veta är att koden är mycket känslig och inte bör hamna i orätta händer. När vi lämnat ut koden frånsäger sig Standardbolag registrar-ansvaret för domänen.

Svenska Standardbolag AB är marknadsledande inom Bolagsfrågor och Lagerbolag.

Vi har sedan 1954 bistått svenskt näringsliv med bolagstjänster såsom att bilda och starta aktiebolag, avveckla bolag, fusionsplaner etc vid mer än 400 000 tillfällen.

Copyright © 2014, Svenska Standardbolag AB (org.nr. 556059­-8434)PresskontaktAnsvarig utgivare