Hoppa till huvudinnehållet Hoppa till sidfoten

Vanliga frågor och svar


Här hittar du svaren på de vanligaste supportfrågorna

Support via mail eller telefon är alltid kostnadsfri.
Osäker på något? Kontakta oss, vi svarar gärna på dina frågor.

 

Mailtjänst


  • Hur byter jag lösenord på mitt mailkonto?

Logga in på webmailen. Gå in under Inställningar (kugghjulet) >> Säkerhet. Rekommenderat är att välja ett lösenord med åtminstone 8 tkn varav minst en siffra och en versal. Lösenordet får inte innehålla åäö.  

Glöm ej att Spara efter ändring.

  • Var hittar jag webmailen?

Öppna en webbläsare och surfa till https://mail.standardbolag.com, logga in med din epostadress och lösenordet till detta..

  • Varför kan jag inte skicka mail?

De vanligaste orsakerna till att mail inte går att skicka är att serverportnummer eller autentisering inte är korrekt inställt. Autentisering ska vara aktiverat med samma uppgifter som för inkommande servern. Serverportnr för utgående server ska vara 465, alternativt 2525 om SSL inte är aktiverat.

  • Vad är skillnaden mellan POP3 och IMAP?

Om du hämtar hem din mail med en POP3-anslutning töms inkorgen på mailservern och mailen går inte att hämta hem på andra enheter parallellt (exempelvis mobiltelefon). Det går heller inte att se hämtade mail via webbmailen. Fördelen är att utrymmet på mailservern inte riskerar att bli fullt men dina nedhämtade mail kommer heller inte med på den backup vi kör på mailservern varje natt.

IMAP synkar mailen mellan din dator/telefon och mailservern vilket innebär att det sker en backup på dessa. Skulle något hända med din dator finns mailen lagrade hos oss. Nackdelen är att mailboxen snabbare blir full än vid användning av POP3 och därmed måste rensas med jämna mellanrum.

  • Hur lägger jag till eller tar bort mailadresser?

Maila oss på info@standardbolaginternet.se och meddela vilken mailadress som ska läggas upp så skickar vi lösenord och övriga kontouppgifter. Inloggningsuppgifterna mailas till den som står som kontaktperson för abonnemanget.

Vi kan även göra en eller flera användare till administratörer vilket innebär att ni själva lätt kan lägga till och ta bort konton, nollställa lösenord etc.

Webbplats


  • Hur får jag tillgång till besöksstatistik för min hemsida?

Förslagsvis skaffar du dig ett konto hos Google Analytics. Där kan du få mängder med användbar data och information.

  • Hur ändrar jag DNS-data för min domän?

Det finns ingen extern access till vår DNS utan allt går via Kundtjänst. Maila önskade ändringar till info@standardbolaginternet.se från den adress som står som kontaktadress för abonnemanget, så ordnar vi det.

Domänregistrering


  • Kan jag använda åäö i mitt domännamn?

Att använda å,ä,ö i domännamn fungerar under ett fåtal toppdomäner. Vi rekommenderar att man också/istället registrerar motsvarande domän utan åäö då de flesta mailsystem inte accepterar dessa tecken.

Läs mer om domännamn hos Internetstiftelsen >>

  • Hur får jag auktoriseringskoden för min domän?

Maila till info@standardbolaginternet.se från den adress som står som kontaktadress för domänen så skickar vi koden. Viktigt att veta är att koden är mycket känslig och inte bör hamna i orätta händer.

OBS: När vi lämnat ut koden frånsäger sig Svenska Standardbolag Registraransvaret för domänen.

Vi är din stabila partner för bolagsfrågor under företagets hela livslängd

Med vår kompetens och erfarenhet kan du känna dig trygg